Merumus respons pelajar dengan wordclouds.com


Di hujung kuliah TMP2654 Web-based System Development semalam, saya minta pelajar merumuskan apa yang mereka telah pelajari dalam tempoh 1 jam 50 minit yang lalu. Mereka diminta menulis refleksi dalam kurang 140 aksara di Todaysmeet.com/syahrul

Macam-macam komen saya terima. Yang kurang berkaitan dengan subjek pun ada. Ada yang terlebih ingat tentang kopi yang saya beli dari mesin vending di luar Makmal Unix. Ada yang teringat slogan kursus iaitu Hello??? Ola la!

Tetapi lebih penting ialah saya mahu melihat apakah perkataan yang paling banyak keluar daripada mulut jari mereka semasa membuat refleksi. Tugas merumus ini dimudahkan dengan menggunakan wordclouds.com.


Daripada awan perkataan yang dijana oleh Wordclouds.com, saya dapati mereka kata kuliah saya semalam sebagai fun, easy dan paling penting love! Mereka suka CSS!




Leave your comment