Pensyarah teladan pelajar



Kepimpinan melalui teladan--kata orang tidak berapa nak putih macam saya. Kata orang putih pula lead by example. Kata orang putih yang agak genius pula:
Setting an example is not the main means of influencing another, it is the only means. (Albert Einstein)
Saya meminta pelajar datang awal. Maka sewajarnya saya sendiri yang mesti datang awal ke kelas. Walaupun kuliah hanya bermula pada pukul 9.00 pagi. Pada 8.45 pagi saya biasanya sudah bersedia di bilik kuliah.

Saya tidak dapat beralasan bahawa oleh kerana rumah saya terletak 25.8 km dari kampus UNIMAS, maka saya tidak dapat datang awal. Jarak itu termasuk saya memusing beberapa ekor bulatan gergasi di sekitar Kuching dan Samarahan.

Dalam senario buatan orang, apabila saya datang ke kelas pada pukul 8.10 AM, pelajar anggap saya membenarkan mereka datang lewat. Malah saya menghukum mereka yang datang awal dengan tidak menegur mereka yang datang lewat.

Kepimpinan Melalui Teladan--konsep asas khalifah dalam ajaran Islam.

Sumber imej: http://joeelylean.blogspot.com/2008/04/walk-talk.html



Leave your comment