Percaya



Kepimpinan biasanya dikaitkan dengan kepercayaan. Apabila orang mempercayai kita maka mereka dengan sukarela mengikuti kita. Pemimpin biasanya mahu dipercayai. Namun ada yang terlupa bahawa bagi menjadikan kita dipercayai, maka percayakan orang lain terlebih dahulu.

Seorang pemimpin yang hebat percaya kepada pengikutknya. Seorang pengurus yang hebat percaya kepada pekerjanya. Dengan memberi kepercayaan sepenuhnya, maka pekerja berasa dia dihargai. Malah salah satu kepuasan utama dalam hidup ialah rasa dihargai.

Banyak kajian menunjukkan bahawa sikap saling mempercayai dan rasa hormat merupakan pemangkin bagi menjadikan kita orang yang hebat. Apabila kita sebagai pemimpin mempercayai orang bawahan, maka mereka akan mempercayai kita. Kata Lao Tzu, "Orang yang tidak mempercayai, tidak akan dipercayai." Abraham Lincoln menambah bahawa seseorang dipercayai akan mengembalikan kepercayaan itu.

Perkara ini juga dibuktikan oleh Muhammad SAW dalam kepimpinannya. Walaupun dia imam yang hebat, namun diberinya kepercayaan kepada Abu Bakar RA sebagai imam. Abu Bakar pula sangat menghormati, mencintai dan menghargai Rasulullah. Lebih daripada dia menghargai nyawanya sendiri. Hebat!

Kredit gambar: http://marketwala.files.wordpress.com/2011/03/trust.jpeg

2 Responses


  1. Azizul Lemin on September 25, 2011 at 10:26 PM

    Assalamualaikum..Satu artikel yang menarik bagi saya tuan..Tidak kira apapun oranisasi/persatuan/kelab..satu yang penting adalah kepercayaan seperti yang tuan tuliskan disini.

  2. syahrulnizam on September 29, 2011 at 11:13 PM

    Kepercayaan dapat dibina secara beransur-ansur melalui ilmu, pergaulan dll.


Leave your comment