Karisma


Nabi Muhamad pemimpin agung. Perkara ini terbukti apabila baginda mempunyai ciri karisma yang jelas. Personaliti yang hebat menyerlahkan lagi ciri karisma itu.

Profesor Shahul Hameed, presiden Pergerakan Islam Kerala, India menyenaraikan beberapa faktor yang menyebabkan baginda mempunyai ciri karisma yang sempurna. Kata beliau baginda insan yang peramah, mesra dan penyayang. Baginda juga bersopan santun dan bertolak ansur. Seni bahasa badan yang dipaparkan menyerlahkan lagi karisma baginda. Senyuman manis sentiasa terukir pada wajah baginda yang tampan lagi mulia.

Sadullah Khan dari Muslim Bridges.Org yang berpangkalan di California, Amerika Syarikat menyenaraikan beberapa tip bagi membina karisma. Tip yang diberinya dipetik daripada contoh praktikal Rasulullah. Antaranya:
  • Bergaul dengan semua orang. Para sahabat berasa dihargai apabila ketua negara yang hebat, masih mahu merendah diri bagi bergaul dengan mereka.
  • Layan semua orang sebaik mungkin. Anas bin Malik RA pernah merekodkan bahawa beliau langsung tidak pernah dimarahi oleh baginda. 
  • Utamakan orang lain. Dalam banyak riwayat, baginda didapati memuliakan orang lain, walaupun orang itu tidak seagama dengan baginda.

Semoga kita dapat membina karisma alam diri kita. Caranya tidak lain tidak bukan. Melainkan dengan meniru 100% bagaimana baginda membina karisma.

2 Responses


  1. azhariahzuber on September 27, 2011 at 4:19 PM

    thanks info. rasulullah saw contoh terbaik

  2. syahrulnizam on September 29, 2011 at 11:12 PM

    Tiada insan sehebat baginda. Kini tinggal bagaimana kita dapat meniru apa yang baginda bawa.


Leave your comment