Belajar


Saya sudah menjadi pensyarah di UNIMAS lebih 10 tahun. Pengalaman itu menemukan saya dengan macam-macam ragam pelajar. Daripada segi cara belajar, saya temukan juga seribu satu gaya.

Secara umumnya kita mencerap maklumat menggunakan tiga deria utama. Ia dipetakan dengan tiga konsep bagaimana maklumat dicerap:

  • Melihat > Visual
  • Mendengar > Auditori
  • Menyentuh > Kinestetik
Ketiga-tiga konsep visual, auditori dan kinestetik turut membentuk personaliti kita. Sebagai pelajar, kita wajar mengetahui gaya pembelajaran manakah yang lebih serasi dengan diri kita. Ambil ujian bagi mengetahui gaya pembelajaran yang sesuai dengan kita. Hasil ujian ini bagi diri saya ialah:

You are a very visual learner.
You probably use visual references a lot and say things like "I see now" or "I get the picture." You like to see demonstrations, diagrams, slides, charts, and other visual aids in the classroom. You take great notes and you probably use color coded highlighting. You could benefit by drawing outlines of your notes and creating pictures of processes or events that you study. Always write down explanations and instructions. Use flash cards when available.
Kemudian belajarlah dengan menekankan elemen itu. Tonton video ini bagi maklumat lanjut.



Tip komunikasi: Konsep ini juga dapat kita praktikkan dalam komunikasi. Sebab itu penting kita meneka terlebih dahulu bagaimana seseorang lebih mudah menerima mesej kita. Kemudian sesuaikan.

One Response


  1. azhariahzuber on May 6, 2011 at 5:39 AM

    thanks...akan cuba apply


Leave your comment