Ceramah di SMK Agama Matang, Kuching


Pada Sabtu dan Ahad lepas (23-24 Jan 2010) saya telah dijemput untuk program motivasi pelajar di SMK Agama Matang Kuching. Doakan saya semoga apa yang saya sampaikan memberi bekas dalam jiwa pelajar. Seorang rakan saya cadangkan agar program motivasi dibuat secara bersiri, bermodul, berstruktur, berfeedback dan ada follow up keberkesanannya.

Sebenarnya saya percaya usaha membaiki diri akan membawa kepada yakin diri dan self-esteem yang lebih tinggi. Jadi usaha mendengar ceramah motivasi atau membaca buku motivasi diri atau self-help seperti buku ini adalah antara kaedah yang terbaik.

Dalam ceramah motivasi saya, saya telah minta para peserta cakapkan semula apa yang mereka dengar sejam yang lalu kepada rakan mereka di sebelah. Sekurang-kuranya mereka sudah sampaikan semula apa yang saya telah sampaikan, walaupun belum lagi mengamalkan apa yang mereka dengar.

Tetapi ada orang bertanya kenapa hari-hari kita mesti cerita tentang motivasi. Maka saya hairan mengapa hari-hari kita mesti mandi? Sudah mandi hari semalam, hari ini kita tidak perlulah mandi. ;-)



Leave your comment