Maaf ya, ini kali pertama saya present...


Hari ini saya menghadiri Conference on Information Technology in Asia (CITA 2009) di salah sebuah hotel terkemuka dan terkehidung di Bandaraya Kuching. :)

Semasa mengikuti satu pembentangan kertas kerja, saya terdengar presenternya menyebut, "This is the first time I present a paper..."

Adoiyai!... Sebagai audiens, saya tidak meletakkan harapan setinggi gunung Everest terhadap pembentang. Harapan setinggi gunung Santubong pun saya tidak letakkan. Namun apa yang saya mahu cumalah masa yang saya berikan (atau mungkin bazirkan) untuk mendengar pembentangan dibayar balik dengan satu ilmu baru.

Sebelum ini saya banyak kali terserempak dengan pontianak yang present paper dengan membaca perkataan demi perkataan pada skrin. Jika anda perlu membaca teks, jangan baca dengan membelakangi audiens. Kami sebagai audiens boleh membaca sendiri lah...

Jika keadaan ini bertambah teruk, saya setuju dgn cadangan Dr. Jay H. Lehr, seorang jurutera dan saintis. Beliau berkata presenter yang teruk layak sahaja direjam dalam artikelnya bertajuk "Let there Be Stoning!" (PDF)

Kredit gambar



Leave your comment