Mengapa kemahiran persembahan penting?



Dalam karier saya sebagai pensyarah, keberkesanan sesi pengajaran diukur dari segi sejauh mana mesej yang saya sampaikan dapat difahami pelajar.

Selain itu saya juga terlibat dalam sesi pembentangan laporan penyelidikan dan sebagainya. Menguasai teknik persembahan penting bagi saya. Ia menentukan bahawa audiens faham dan menerima idea saya.

Sepanjang penelitian saya, ada ramai orang yang mempunyai idea yang menarik. Namun semasa membentangkan idea, mereka gagal memikat audiens sasaran. Pemilihan fon pada slaid PowerPoint mereka menyakitkan mata audiens. Kesannya hampir keseluruhan usaha mereka gagal.

Mengapa kemahiran persembahan penting? Hal ini kerana dengan mengetahui teknik menghasilkan slaid yang betul serta mempersembahkannya dengan betul, anda akan dapat mencapai matlamat anda dalam organisasi. Dengan menguasai teknik persembahan, anda sebenarnya juga meninngkatkan kebarangkalian untuk mempengaruhi audiens.

Kredit imej

2 Responses


  1. Anonymous on June 17, 2009 at 4:55 AM

    sy pernah bberapa kali prezen dlm kelas tuan haji..mlm sblm pizen 2 mmg dh ready sakan tp bila dh ada kt depan audiens..fuhh..gementar sluruh tubuh..slalu jd mcm 2..harap tuan haji ada tips cane nk ilangkan nerves ms pmbentangan..sbb benda nie blei mnyebabkan student fokus kat slide jer n bc dgn laju sbb nk cepat2 abeskan sesi bentang..

  2. syahrulnizam on June 17, 2009 at 11:51 AM

    Menjadi nerves semasa present memang lumrah. Baca tips lanjut di sini:

    http://www.syahrulnizam.com/2009/06/gementar-nya-nak-present-versi.html


Leave your comment