Gementar nya nak present (edisi neves nyer... huhuhu!)


Tugas membuat pembentangan ada kalanya amat menyiksakan. Jadi bagaimana mengatasi perasaan gementar dan 'neves' (nervous) sebelum memulakan pembentangan?

Tim Robbins adalah penulis ebuku "The Confidence Blueprint - Unlock the Secrets for Developing Unshakeable Self Confidence". Dalam artikelnya di ezinearticles.com bertajuk The Fear of Public Speaking and How to Eliminate, beliau memberikan beberapa panduan:

1. Bina Imej Mental yang Positif (Positive Mental Imagery -PMI)

Sebelum nama anda dipanggil untuk memulakan persembahan, bayangkan perkara-perkara positif. Bayangkan bahawa anda sedang membentangkan fakta demi fakta dengan tenang dan bergaya. Bayangkan setiap soalan yang ditanya akan dapat dijawab seolah-seolah anda pakar tersohor dalam bidang anda. Lebih banyak bayangan-bayangan positif ini terpahat di minda anda, maka keyakinan juga akan terbina.

2. Jangan takut dengan rakan anda sendiri

Anggap sahaja audiens anda cumalah orang-orang kerdil atau budak-budak kecil. Tidak ada apa-apa yang hendak ditakuti. Anggap sahaja mereka ini tidak akan dapat membuat apa-apa pada anda. Anda yang akan menguasai mereka, bukan dikuasai.

3. Gunakan teknik NLP (Neuro-linguistic programming) Anchor
















Fokuskan pada perasaan dalaman anda dan perkukuhkannya. Rasakan perasaan yakin yang teramat sangat semasa anda membentangkan satu topik yang hebat (power).

Semasa anda merasai keterujaan yang amat sangat, tekan ibu jari anda pada jari telunjuk (gambar). Tindakan ini akan menghasilkan satu keadaan yang melibatkan neuro yang memetakan perasaan yakin yang tinggi ini.

EDISI KEMASKINI:

Akhir sekali, untuk menghilangkan rasa gementar maka berlatih, berlatih dan terus berlatih (3P - PRACTICE, PRACTICE and PRACTICE). Maryfran Johnson, ketua editor majalah CIO dalam salah satu artikelnya menyebut jurucakap yang hebat juga harus sentiasa berlatih sebelum membuat persembahan.

3 Responses


  1. kerul on June 12, 2009 at 3:16 PM

    3 more things, PRACTICE, PRACTICE and PRACTICE...

  2. syahrulnizam on June 12, 2009 at 6:23 PM

    Thanks Bro! Aku dah buat sedikit tambahan (EDISI KEMASKINI).

  3. Anonymous on June 19, 2009 at 2:33 PM

    sy akn cb praktikan tips2 tuan hj nie ms pembentangan akan dtg..thanks tuan hj ats entry nie!


Leave your comment