Gagal?


Tidak perlu disebut tentang ijazah sarjana mahupun doktor falsafah (Ph.D). Malah nama-nama besar dunia ini bahkan tidak memiliki segulung ijazah pun. Namun perkara ini tidak menghalang mereka membina empayar niaga masing-masing.

Paul Allen

Beliau merupakan pengasas dan pengerusi Vulcan, sebuah organisasi korporat media dan telekomunikasi. Selepas dua tahun berada di Washington State College beliau berhenti belajar. Fakta menarik tentang beliau ialah kejayaannya 'mendakwah' Bill Gates untuk berhenti belajar dari Universiti Harvard. Kemudian mereka bersama-sama telah mengasaskan syarikat Microsoft.

Michael Dell

Saya rasa semasa membaca blog ini, ada antara anda yang menggunakan komputer jenama DELL. Michael Dell merupakan pengasas dan ketua pegawai eksekutif DELL. Beliau pada mulanya telah mengikuti pengajian di University of Texas, Austin, tetapi gagal menamatkannya.

Beliau meyebut: "... jika ada orang mengatakan kepada saya bahawa idea saya mustahil, saya sebenarnya langsung tidak mendengar apa yang mereka katakan."

Bill Gates

Siapa tidak kenal Bill Gates? Kini beliau 'berehat' dari syarikat Microsoft, namun masih aktif di Bill & Melinda Gates Foundation.

Beliau gagal menamatkan pengajiannya di Universiti Harvard. Namun pada 1997, beliau kembali ke Harvard bagi menerima anugerah Ijazah Kehormat dari universiti sama. Beliau dilabel sebagai "Pelajar gagal yang paling berjaya!"

Sumber

Baca maklumat lanjut di sini juga.

One Response


  1. cool on June 16, 2009 at 6:27 PM

    like your blog quite cooooool ...check out mine too..

    http://discountonbookssecond.blogspot.com/


Leave your comment