Dunia Buku: Jadi penulis pada usia 15 tahun





IMAGINASI Christopher Paolini yang dilahirkan pada 17 November 1983 di Selatan California menjadikannya antara penulis Amerika tersohor yang memperjuangkan warisan budaya lewat tulisan seperti dalam Eragon, Eldest, Brisingr serta novel keempatnya yang belum bertajuk.

Hampir keseluruhan hidupnya dihabiskan di Paradise Valley, Montana, tempat letaknya Gunung Beartooth yang diselaputi salji sehingga memungkinkannya mendapat ilham menghasilkan pemandangan menakjubkan dalam Eragon.

Paolini yang menetap bersama-sama ibu bapa dan adik perempuannya, Angela, sememangnya menggemari bidang penulisan sejak zaman persekolahannya dengan menulis cerita pendek dan kerap berkunjung ke perpustakaan.

Beliau yang bersekolah di rumah sememangnya menggemarkan bidang penulisan semenjak kecil di mana beliau turut menulis cerita pendek dan sajak serta kerap berkunjung ke perpustakaan untuk membaca

Antara bahan bacaan kegemarannya ialah Bruce Coville's Jeremy Thatcher, Dragon Hatcher, Frank Herbert's Dune dan Raymond E Feist's Magician di samping buku karya Anne McCaffrey, Jane Yolen, Brian Jacques, ER Eddison, David Eddings dan Ursula K Le Guin.

Pengarang ini meminati cerita magik sehingga mendorongnya menulis novel menarik walau pada mulanya hanya sekadar hobi dan menjadikannya sebagai cabaran peribadinya serta tanpa niat untuk menerbitkannya.

Pemilihan perwatakan dalam novelnya, Eragon adalah hasil daripada imaginasinya kecuali watak Angela yang diambil bersempena nama adiknya dan bukunya Eragon ditulis ketika pengarang ini berusia 15 tahun.

Bukunya itu diterbitkan oleh keluarganya pada 2002 dan mengadakan ceramah di 135 sekolah dan perpustakaan sebagai sebahagian daripada promosi, sehingga penerbit berjaya menghidu potensi buku ini dan memohon hak pengedaran daripada penerbitan keluarga Paolini.

Programnya, Writing in Action, mendapat tempat di hati umum sehingga menyebabkan Eragon yang dulunya hanya sebuah buku, diadaptasi menjadi filem Hollywood pada Disember 2006 dan kini dalam proses dijadikan permainan komputer.

Novel trilogi Eragon ada nilai sentimental bagi Paolini kerana turut menyelitkan kekreatifan adiknya dalam menghasilkan kulit buku dengan ilustrasi mata Sephira dan peta, manakala edisi kedua Eragon diterbitkan Alfred Knopf pada Ogos 2003.

Buku ini tampil laris di pasaran di New York ketika beliau berumur 19 tahun dan selepas menjelajah Amerika Syarikat dan United Kingdom dengan matlamat mempromosikan Eragon pada 2004, Paolini mula mengarang buku keduanya, Eldest.

Buku keduanya itu ialah rentetan pengembaraan Eragon dan Saphira manakala buku ketiganya menemui pembaca pada September 2008 manakala buku keempatnya masih dalam proses penerbitan.

Berita Harian



Leave your comment