Surat


Biasanya surat dari KL ke Kuching mengambil masa beberapa hari. Namun surat yang baru saya terima ambil masa 3 minggu! Sebenarnya surat itu sudah lama sampai. Namun dimasukkan posmen (Pos Malaysia) ke peti surat JIRAN saya. Jiran saya pula tidak tinggal di situ. Beliau menetap di Bintulu. Beliau pulang sebentar sempena cuti sekolah.

Nasib baik kami terserempak malam tadi. Beliau sedang membasuh kereta. Sejurus saya keluar rumah, segera saya ditegurnya:

Ada banyak surat kitak dalam peti surat kamek, salah hantar sidak nya (Baca: Ada banyak surat tuan dalam peti surat saya, mereka (posmen) silap hantar.

Salah satu sampul sudah tercedera (baca: terkoyak). Isi surat yang bernilai beribu-ribu lemon itu hampir koyak. Nasib baik bahagian yang koyak itu bukan pada bahagian terpenting.

Moral cerita ini juga ialah saya perlu lebih mesra sesama jiran. Walaupun beliau cuma berada di rumah sekali-sekala. Jiran sepakat, membawa berkat. Itulah kata-kata Jabatan Perpaduan Negara & Integrasi Nasional.

TIP INOVASI: Saya perlu tampalkan nombor rumah dengan jelas pada peti surat. Jika perlu saya akan pasang papan tanda besar-besar yang tertera nama saya: SINI WILAYAH TAKLUK SULTAN SYAHRUL NIZAM BIN JUNAINI! (Watak filem Nujum Pak Belalang terbitan 1959).

p.s.: Rakan Facebook saya, Tuan Ahmad Kamal Effendy mengatakan bahawa di Jepun, semua nama penghuni rumah termasuk anak kecil pun ditulis bersama nombor rumah.

6 Responses


  1. Nur Affa on June 6, 2011 at 3:51 PM

    harus ya tuan haji :D

  2. azhariahzuber on June 6, 2011 at 4:49 PM

    mmg posmen selalu silap hantar...mungkin malaysia kena wat satu sistem nombor yg seragam

  3. Live Radio on June 6, 2011 at 8:37 PM

    Itu pentingnya berjiran.

  4. syahrulnizam on June 7, 2011 at 9:01 AM

    Terima kasih atas komen tuan/puan.

  5. Penamatabola on June 9, 2011 at 10:46 PM

    Kalau surat layang tak apa juga kalau masuk peti orang lain.

  6. syahrulnizam on June 12, 2011 at 6:35 AM

    Hehe!


Leave your comment