Pemansuhan PPSMI jejas masa depan anak-anak - Dr.M


08/07/2009 9:15pm

PUTRAJAYA 8 Julai — Pemansuhan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan menjejas masa depan anak-anak, sekaligus menjadikan mereka mangsa kepada keputusan kerajaan itu, kata Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Mantan Perdana Menteri itu yang jelas tidak gembira dengan keputusan tersebut menyifatkannya sebagai tindakan yang akan menyukarkan anak-anak untuk mempelajari dan mengetahui perkembangan dunia sains pada masa depan.

“Saya sedih kerana masa depan anak-anak, anak-anak akan jadi mangsa dasar ini,” katanya pada sidang akhbar di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Dr. Mahathir diminta mengulas mengenai pemansuhan PPSMI oleh Kementerian Pelajaran berkuatkuasa 2012 di sekolah-sekolah kebangsaan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran hari ini mengumumkan bahawa berikutan keputussan itu, subjek sains dan matematik akan kembali diajar dalam bahasa Malaysia. - Bernama

Utusan Online

4 Responses


  1. Anonymous on July 9, 2009 at 1:26 AM

    erm tuan hj cane plak?

  2. syahrulnizam on July 9, 2009 at 7:13 AM

    Untuk kanak-kanak, banyak kajian menunjukkan mereka lebih cepat memahami kandungan maklumat jika diajar dalam bahasa ibunda.

  3. kerul on July 9, 2009 at 11:01 AM

    good news, kerul likes this...

  4. hAyati on July 24, 2009 at 2:20 PM

    ppsmi mmg xley diaplikasikan lg kt certain skolah..especially kt pedalaman...tp sek kt bndar pn...ad la student yg mntk ckgu ajar math lam bm..y..??coz dieorg krg fhm...bkn xfhmmm tp mrka kna amik ms lbh nk fhm brbndg lam bhasa melayu....so,depa amik jln mudah....tp pd pndgn sy...ppsmi ptt diteruskan....n phak kementerian kna ltih guru utk ajar math n science in eng dgn lbh mnrik


Leave your comment